کد مطلب:36548 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:154
بسم الله الرحمن الرحیم و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله اجمعین. دو نكته را در بحث پیشین توضیح دادیم. نكته اول این بود كه وقتی كسی از سر تحقیق پا در جاده هدایت می گذارد و عزم تقلید ندارد، در درجه اول باید خود را از دلبستگی های ناصواب رهانیده باشد زیرا كه در مراحل و منازل مختلف، آن دلبستگی ها راهزنی خواهند كرد و تحقیق و تفكر آدمی را ناخودآگاه به سویی متمایل خواهند نمود كه توجیه گر آن علایق پیشین باشد، به طوری كه فرد در نهایت بر تن امیال و هوسهای خود قبای خیر و صلاح می دوزد و چنین گمان می برد كه طاعت به جا می آورد.[1]. [صفحه 68]
درس بیست و سوم 69/8/4
صفحه 68.
در نقد انگیخته نباید به انگیزه ها توجه كرد
در مقام هدایت یابی، نوع انگیزه ها به انگیخته های خاصی می انجامند
تعارض حوادث عالم با نفی شرك و قبول توحید آسانتر مفهوم می شود
وحدت فاعل بر وحدت فعل دلالت دارد، نه برعكس
مختار بودن آدمی خود جزو تقدیر الهی است
تقدیر الهی سر خداوند است
در باب وحدت باری به انواع مختلف استدلال شده است
استدلال بر وحدت باری بر مبنای لا یتناهی بودن ذات خداوند، استدلال متقنی است
نظم و انسجام عالم معلول وجود خدای واحد است
برهان امیرالمومنین بر وحدت باری
معنای برهان امیرالمومنین
سر وحدت پیام انبیای الهی
یك اشكال بر برهان امیرالمومنین
بهترین فرضی كه وحدت تجربه های عرفانی و وحدت پیام انبیا را تبیین می كند، فرض وجود خدای واحد است